BNCH

TAT, sklep górski Taternik

Ekstremalne warunki. Pewność i opanowanie.

1

Taternik. Sklep górski. Wszyscy go znamy. Każdy, kto choć raz jechał pod namiot, wybierał się na wędrówkę górskim szlakiem, przyszedł tutaj przymierzyć się do pierwszego śpiwora czy najnowszego modelu kurtki. Zlokalizowany przy poznańskiej starówce buduje i utrzymuje relacje ze swoimi wieloletnimi klientami, z którymi żyje w przyjaźni od samych początków.

Z Panem Tomaszem, właścicielem, spotykamy się w momencie kiedy wykonawcy już zaczynają szpachlować ściany, a płytka podłogowa leży w kartonach pod ścianą. Potrzebna jest wizja. Pierwsze, strategiczne decyzje podejmujemy na bieżąco i palcem wskazujemy jak przebiegać ma zabudowa gips-karton. Warunki ekstremalne.

Kamienica w której zlokalizowany jest sklep, jest pierwszą żelbetową konstrukcją w Poznaniu, służyła wcześniej jako magazyn materiałów budowlanych. Rzecz warta odnotowania.

Harmonogram prac projektowych rozpisujemy na poszczególne dni. Kolejne warianty koncepcji powstają systematycznie co cztery dni, a Inwestor na akceptację decyzji ma niekiedy dobę. System działa i po miesiącu uzyskujemy gotową koncepcję.

Projekt wykonawczy. Żaden ze stolarzy nie próbuje nawet przystąpić do szacunków cenowych bez szczegółowych rysunków. Czas, który te czynności miały zająć, chcieliśmy wykorzystać do rozrysowania projektu. Nic z tego. Dostajemy cztery dni. Dokumentacja powstaje.

Realizacją zajmuje się Pan Andrzej. Jego doświadczenie okazuje się wyjątkowo pomocne w walce z nierównościami środowiska w jakim się znaleźliśmy. Wspominana pionierska żelbetowa kamienica, daleka jest od wzorca  poziomu płaszczyzn i równoległości ścian. Wszystko jednak znajduje swoje miejsce.

Projekt odpowiada na tematykę klasycznego outdooru istotną z punktu tożsamościowego sklepu. Lakierowane w kolorze charakterystycznym dla Taternika meble posiadają detal, który odpowiada standardowi marki premium. Tło dla najważniejszych elementów jakimi jest odzież stanowią, wybijające kolory, szare panele ekspozycyjne poprzecinane górskimi widokami. Jest to też zabieg mający dać sygnał o aspiracjach sieciowych marki realizowanej chociażby przez sklep internetowy. Konstrukcja mebli przemyca detale techniczne świadczące o charakterze sprzedawanego asortymentu, a oświetlenie podkreśla  jego dynamiczny sposób eksploatacji. Układ lamp w dłuższej perspektywie maskuje także niedoskonałości konstrukcyjne obiektu. Z uwagi na wymaganą chłonność w oknach stają ekspozytory. Aby jednak pamiętać w jakim kontekście urbanistycznym się znajdujemy, są one ażurowe, a manekiny widoczne są z ulicy. Podsumowaniem koncepcji jest neon z logo Taternik, klasyczny element reklamowy, zwiastujący świetlaną przyszłość.